Ezúton szeretnénk Önöket tájékoztatni, hogy társaságunk együttműködési megállapodást kötött a Galldorf ZRt-vel. Az egyezségnek köszönhetően minden hónapban friss piaci elemzést olvashatnak a gabona-, és olajosnövények kereskedelmi kilátásairól. Bízunk benne, hogy a tájékoztató anyagok hozzájárulnak majd gazdálkodásuk sikerességéhez! Amennyiben a tájékoztatókkal, vagy az abban foglalt információkkal kapcsolatban kérdésük vagy észrevételük lenne, várjuk visszajelzésüket az info@gazdakontroll.hu e-mail címre. |
Napraforgó, repce és szójabab piaci hírek – 2018. október 19.
Az elmúlt hét eseménye volt a szokásos amerikai termésbecslés, előrejelzés, amit az USA Mg-i minisztériuma (USDA) minden hónap 12-e körül ad ki, de ez most alig adott új támpontot, merre mehet tovább a terménypiac. Az már biztosnak látszik, hogy az északi félteke adataiban nem lesznek nagy meglepetések, mind az orosz, az ukrán vagy az észak-amerikai számok alig változtak, inkább csak kis korrekciók voltak.
Az előrejelzések még egy fontos befolyásoló tényezőt emlegetnek és ez az El Nino áramlás, ami Ausztrália partjaitól indul Dél- és Közép-Amerika felé, befolyásolva Észak-Amerikát is. A felmelegedő tengeri áramlat visszatérő jelenség, de hatása egyre nehezebben számítható ki és komoly veszélyforrást jelent főként a dél-amerikai termelésre. Ez alapot adhat egy 2019-es nyári áremelkedésre is, párosulva a kedvezőtlen első félévi eredményekkel és erősítve a következő év árszintjét.
Egyelőre azonban nem ez a helyzet, s főként nem a kukoricánál, ahol a mostani kínálat komolyan nyomja az árakat. Hiába volt az olajos magvak körében egy erősebb két hét, a kukorica jegyzése nem tudta ezt követni és bár nem túl nagy léptékben, de tovább csökkent az ára.
Az augusztus eleje óta tartó tendencia folytatódása is várható, hiszen most érezte először a piac, hogy az új kínálat erősen versenyre készteti a hagyományos kereskedelmi kapcsolatokat. Már korábban is látható volt és erről mi is beszámoltunk, hogy a Fekete-tengeri térség kukorica kínálata domináns lesz és mivel ennek nagyobb része román és bolgár eredetű, semmi nem akadályozza meg, hogy az EU28-akon belüli forgalomban új utak nyíljanak. A korábbi belső szállítási útvonalak mellett szerepet kapott a tengerhajózás is, és míg korábban azt lehetett tapasztalni, hogy a romániai kikötőkből is tud áru menni Spanyolországba, ez ma már továbbfejlődött és az összes észak-nyugat-európai kikötőben ott vannak az „uniós” tételek is. Korábban a külön jegyzést az ukrán búza vagy kukorica jelentette, ma már az „EU-s származású” áru nem csak az olasz, hanem a német tőzsdéken és holland-belga piacon is megjelent, mint önálló termék.
Az olajosok piacát az elmúlt két hétben egy váratlan felpattanás jellemezte, de mára visszasüllyedt minden a hó eleji szintre. Az európai és a hazai aratás is sokat haladt, köszönhetően a továbbra is kitartóan meleg, esőmentes, már-már aszályos időjárásnak. A magyar napraforgó aratása befejeződött, átlagosan 3 tonnás termésátlaggal, összesen 1,813 millió tonnás terméseredménnyel. A szója betakarítása is a végéhez közeledik, közel 2,9 tonna/hektár átlaggal, majdnem 170.000 tonna magyar összterméssel büszkélkedhet hazai gazdatársadalom. A repce és az őszi kalászos vetések persze tovább szenvednek, minden megyéből érkeznek a jelentések a kiszántott, kitárcsázott repce táblákról. Óriási veszteség ez a termelőknek, még a héten érkező támogatások sem nyújtanak ebben vigaszt.
A hazai olajos piacon érdemi változás nem várható, az olajgyárak csendesen, kis keresletet támasztva adnak árakat, jellemzően olyan árszintet és olyan határidőre, amely a gazdák többségének nem tetszik, de kénytelen mindenki dönteni: vagy a napraforgó/repce, vagy a kukorica marad a raktárban: az egyiket el kell szállítani, mert a többségnek nincs annyi tároló kapacitása, hogy minden terményt el tudjon jövő tavaszig raktározni. Akinek a mostanában érkező támogatási összegek nem enyhítik a finanszírozási problémáit, kénytelen lesz eladóként a piacra lépni.
Előző riportunkban már megemlékeztünk a fuvarozás problémáiról, ez azóta súlyosbodott, a közúti fuvardíjak 3 hónap alatt közel 20%-ot emelkedtek, de sok esetben ki sem állnak a teherautók, mindenki autópályát és vasutat épít. A Duna gyakorlatilag hajózhatatlan, a korábban megérkezett uszályok itt ragadtak, a fenti Duna szakaszokról már le se jönnek, a kikötők szenvednek, a kereskedők szitkozódnak, a termelők pedig keresik a megoldásokat, hiszen ebben a kérdésben megint magukra maradtak.
Rövid kitekintés a nemzetközi szójapiacra: